Zápisky z cest: Island - první měsíc na Islandu

Je tomu přesně měsíc, co letoun Germanwings se mnou na palubě přistál na Islandu v Keflaviku, kousíček od Reykjavíku, ve kterém trávím většinu času. Za tu dobu už jsem poznal spoustu přírodních skvostů Islandu, řadu místních obyvatel a samozřemě i pár pohledných Islanďanek. A do září v tom hodlám pokračovat.

Proč zrovna Island

Půl roku zpátky, tedy půl roku před dokončením bakaláře, jsem si řekl, že by nebylo vůbec špatné vycestovat. Měl jsem jednu podmínku - chtěl jsem pracovat na webových aplikacích a být v anglicky mluvící zemi. Erasmus mě ale nelákal a neláká, mnohem více jsem chtěl jet do ciziny pracovat. A ve škole na zasedání disciplinární komise FIM UHK (nejsem pachatal přestupku, jsem člen komise :D) jsem se doslechl o příležitosti stáže jako šité na míru pro mě - "PHP programátor se znalostí MySQL, JavaScriptu, HTML, CSS a Gitu na Islandu v Reykjavíku". No, Island nebyl zrovna země v mém hledáčku, ale přestože je tu oficiální jazyk islandština, anglicky tu umí každý, od desetiletých dětí po důchodce, takže nakonec ideální destinace. Trošku jsem váhal, zda sem jet, ale nakonec jsem tady a jsem za to rád.

Island, "pochmurná země ošklivého počasí"

S tímhle předsudkem jsem letěl na Island. Dost jsem se bál špatného a hlavně chladného počasí, ale měsíc strávený tady mi ukázal, jak moc jsem se spletl. V létě tu je pěkně. A za tu dobu, co tu jsem, je tu vysloveně nádherně. Všichni místní mi říkají, že to, co tu už měsíc zažívám, není typické počasí na Islandu, ale jaksi je pořád pěkně, tak co si mám vlastně myslet? Tričko a kraťasy mi většinou stačí, pokud nejdeme pochodovat po horách či po ledovcích. Během dne je tu kolem 15°C, mnohem příjemnější teplota než 35° v Čechách. Není tu zima ani vedro, to mi vyhovuje. Dokonce si dokážu představit, že bych tu i žil, ale ještě jsem nezažil islandskou zimu, že :) dva týdny zpět jsme byli na úplném severu Islandu v rezervaci Hornstrandir na čtyřdenní túře, kde jsme samozřejmě spali pod stanem, a přestože tam je hezky maximálně pár týdnů za celý rok, poslední den jsem pochodoval v tričku a kraťasech a přijel do Reykjavíku celý spálený v obličeji. Tak tolik k ošklivému počasí na Islandu. Moc se mi tu líbí.

Co je na Islandu krásné

• Příroda, ta prostě nemá chybu, těžko popsatelné slovy.
  • Hotpoty, malé přírodní "vířivky" plné čisté horké vody, často uprostřed ničeho. Voda kolem 30-40 stupňů - nejlepší je, když je zima, prší, a vy se koupete venku v horké vodě... :)
  • Počasí v létě, pokud není ošklivo - 15°C ve stínu je mnohem příjemnější teplota než 35°C, jak je nyní v Čechách - pro práci, sport i cestování.
  • Milí lidé - těžko posoudit objektivně, zatím jsem se setkal s pár desítkami lidí a všichni byli vždycky maximálně milí a vstřícní.
  • Každý umí anglicky - jak děti kolem 10 let, tak moje generace i důchodci; za což Islanďané vděčí hlavně televizi - nikdo nebude dabovat filmy či seriály pro národ s 320 tisíci lidmi, takže všichni včetně dětí odjakživa koukají na všechno v angličtině :) kéž by to tak bylo i v Čechách.
  • Několikanásobně vyšší platy než v ČR.
  • Udržované silnice, tankodromy jako v Čechách tu skoro nejsou; na druhou stranu, velmi zřídka používané cesty nejsou ani vyasfaltované - jsou to cesty z hlíny a/nebo kamení, na většinu míst se dá ale dostat po asfaltu.
  • Alkohol v obyčejném obchodě (supermarketu, večerce...) neseženete, jsou na to extra obchody, kde neprodávají nic jiného než alkohol.
  • Děti si tu stejně jako v Čechách mohou hrát venku, dokud je světlo - v létě tedy i do půlnoci :)
  • Skoro polární den - mám rád světlo, takže pobyt v létě tu je pro mě radost. Na začátku července se tu nestmívalo vůbec, nyní, v polovině srpna, už se kolem 11 večer stmívá a rozednívá až kolem čtvrté ranní.
  • Neagresivní řidiči, na silnicích je to radost, i proto, že je tu méně lidí a tím i méně aut.
  • Pěkné Islanďanky - 3x titul Miss World, poslední z roku 2005 :)
  • Noční život, když tu v pátek nebo v sobotu vyrazíte do města ve dvě ráno, připadáte si jako v poledne.
  • Do většiny klubů se neplatí vstupné, ne že by mi na tom záleželo, do klubu či na disko zavítám hodně výjimečně, ale je mi to sympatické.
  • Velmi čistá pitná voda i ovzduší, žádný chlor nebo smrad.
  • Jsou tu nejšťastnější lidé na světě :) (podle Happy Planet Index (HPI) a něco na tom bude)
  • Časové pásmo -2 hodiny oproti ČR, ne snad, že by to byla výhoda, ale je to pěkný pocit, když volám domů, když den končí, a já tu mám stále 2 hodiny navíc, které můžu produktivně využít.

Co tu není ideální

• Je tu draho - ne že by se nic nedalo pořídit za ceny blízké těm českým, ale většina potravin je za tu spíš za 2 - 4x větší ceny, točené pivo za 250 Kč není nic neobvyklého. Ještě, že nejsem alkoholik... :) na druhou stranu, jsou tu také jiné platy, ale i pro cizince jako jsem já se na místní ceny dá zvyknout rychle.
  • Často je tu větrno, pro mě jako cyklistu docela nepříjemné, ale žádné vichry to nejsou.
  • Skoro polární noc v zimním období - mám rád světlo, takže v zimě bych se těžko smiřoval s tím, že by bylo světlo na hodinu-dvě denně. A ještě by to nebylo pořádné světlo, ale napůl spíš šero...

Další zajímavosti

• Zřejmě nic překvapivého, ale jsou tu velmi populární jeepy a SUV, sportovním vozy a kabriolety tu jsou velmi málo.
  • 60% islanďanů trpí nadváhou, z toho 20% obezitou.
  • Islanďané se dožívají velmi vysokého průměrného věku, což je dané čistou vodou, vzduchem i duševní pohodou.

Co jsem se tu naučil

• Vařit a prát, a to není vtip :)
  • AJAX, asynchronní volání serverside scriptů bez refreshů stránky, no už bylo na čase :)
  • Zdokonalil jsem se v jQuery, což souvisí s AJAXem
  • Infinite Scroll, který využívá např. timeline na facebook, kdy zkrátka scrollujete a obsah se průběžně načítá
  • Pracovat s Gitem, což je už dnešní standard, ke kterému jsem ale na svých projektech neměl důvod tíhnout.
  • A v neposlední řadě proprietární PHP framework firmy Premis, kde mě ve všední dny najdete.

Cestování

Nejsem tu zas tak dlouho a jsem tu primárně kvůli práci. Ale to by byla škoda, kdybych si Island neužil ve všech oblastech. Proto minimálně každý druhý víkend trávím cestováním s kolegou z práce a většinou i dalšími kolegy a kamarády, nezřídka Islanďany.

Hamburg cestou na Island

Cestou na Island jsem letěl přes Hamburg, kde jsem měl osmihodinový přestup. A protože mám v Hamburgu německého kamaráda, který mi rád ukázal město, užil jsem si hned první den Hamburg.

Island Island Island Island Island Island Island Island Island

Víkend 11. - 12.7. - Cesta na sever ke Krossnesslaugu a zpět

To byl první větší výlet, ještě s českými kamarády kolegy Tomáše, Mirkou a Tondou. Projeli jsme kolem spousty zajímavých míst, kde jsme samozřejmě zastavili a jejichž jména si nepamatuju, až na sever Islandu k místu zvanému Krossnesslaug, což je bazén na pobřeží severního Atlantiku, do kterého stále teče čerstvá 40°C voda. A ten den bylo zrovna sychravo a chladno, v místě bazénu asi 3°C nad nulou, nemusím tedy popisovat, jak bylo krásné se v takovém počasí koupat venku v bazénu s horkou vodou za zvukového doprovodu vln oceánu.

Prodloužený víkend 24. - 27.7 - Hornstrandir

To byl opravdový hike. Vyrazili jsme v pátek ráno přes celý Island směrem Ísafjörður, kde na nás čekala loď, které nás odvezla do přírodní rezervace Hornstrandir. Rezervace je na samém severu Islandu a není k ní vůbec snadný přístup - jinak než lodí nebo malým letadlem se tam nedostanete. A letadlem pouze malým a za pěkného počasí, protože pořádné letiště v rezervaci neexistuje, pouze několik ploch, na kterých občas (a to pouze za dobré viditelnosti) přistane letadlo, letadla tak často přistávají na plážích. A tak jsme kolem deváté večerní dorazili na místo, kde nás vysadil motorový člun, přešli první průsmyk - nahoru do hor, skrz sníh a mraky až do údolí při pobřeží na druhé straně. Tam jsme v kempu kolem jedné hodiny ranní postavili stan (podotýkám, že za světla), povečeřeli a vyspali se na další den.

Island Island Island Island Island Island Island Island

Druhý den jsme cestovali bez batohů - to bylo příjemné. Obešli jsme světoznámý Horn a přilehlé útesy a vrátili se zpět do campu. Samozřejmě jsme pořídili krásné fotografie, kdy ležíme na okraji 400 metrů vysokého útesu, který se teoreticky i prakticky může kdykoliv utrhnout... pokochali se krásnými výhledy a zkrátka užívali si ty největší krásy Islandu.

Island Island Island Island Island Island Island Island Island Island Island Island Island Island Island Island Island Island Island Island Island

Třetí den jsme šli do dalšího campu, již se vší zátěží na zádech. To bylo dobrodružství - šli jsme po "cestě" po pobřeží a nevšimli si, že zahýbá pryč z pobřeží. My však pokračovali po pobřeží a protože nám bylo řečeno, že cesta je nebezpečná, nedivili jsme se, že nám v cestě stojí ledový severní Atlantik, který jsme museli přeplavat nebo se škrábat po útesech s těžkými batohy, stany a spacáky na zádech a doufat, že nikdo z nás ve vodě nezahučí. Dali jsme se cestou cliff climbingu, šplhali jsme po útesech a ve vodě skončila jen moje levá bota. Naštěstí přišla vlna a botu jsem zachránil, takže jsem další dva dny chození absolvoval v botách. Po této cestě jsme poobědvali na hromadě kamení, o které jsme později zjistili, že šlo o hrob kriminálníka, potkali několik polárních lišek - jednu dokonce ve vzdálenosti na dosah ruky - a úspěšně dorazili do campu. O výhledech z hor se snad ani nebudu rozepisovat, ale těsně před posledním kempem jsme slezli horu, na které je nejprudší "stezka", řekněmě spíš pěšina, v celé rezervaci. V celém campu, kde jsme poslední noc spali, byly jen 2 další stany - toto místo bylo už pro opravdové blázny, mezi které tedy zřejmě patříme.

Čtvrtý den jsme přešli jeden menší horský průsmyk a pak už se jen opalovali cestou k doku, kde nás měla vyzvednout naše loď. Cestou bylo opravdu krásně, sluníčko pálilo (a spálilo), a přitom jsme část trasy absolvovali po sněhu. Nenapadlo mě nic lepšího, než vytáhnout igelitovou tašku a sjíždět zasněžené kopce po zadku :) kamenité srázy na konci ledových kopců vypadaly nebezpečně, ale nohy brzdily spolehlivě. Na konci cesty u přístavu jsme potkali obrovskou loď plnou amerických turistů, kteří se na místo, kam jsme šli čtyři dny, přijeli podívat lodí... ale budiž, hike byl pro mě krásným dobrodružstvím, jet lodí by byla zřejmě nuda - alespoň v porovnání s tím, co jsme cestou zažili my. Na konci cesty jsme před příjezdem naší lodi dali palačinku, horkou čokoládu, hodinku spánku na pláži pod pražícím sluncem a jeli domů. Zpět do přístavu Ísafjörður jsme dorazili kolem deváté večerní, do Reykjavíku pak asi ve 3 ráno. A v 9 ráno hurá do práce... :)

3.8. - Esja

Protože na celý Reykjavík ze shora dohlíží pohoří Esja, museli jsme si jeden den udělat krátký výlet i na ni. A výhled to byl opravdu pěkný, celé město jako na dlani i s Atlantikem.

Island Island Island

Další plány

Ještě jsem nebyl v centru Reykjavíku. Tedy byl, ale jen na oběd, večeři nebo v noci, po památkách jsem se ještě podívat nešel - to je jeden z dalších plánů. Také poběžím reykjavíkský půlmaraton, za kterým létají lidé z celého světa. Když už tady jsem, byla by škoda příležitost nevyužít! A rozhodně budu cestovat dál, kdo by se nechtěl vykoupat v horké řece, že. Čas ale letí rychle a zbývá mi už jen necelý druhý měsíc, v prvním týdnu září se vracím zpět do ČR a nemůžu říct, že bych se jen těšil domů - je tu tak krásně, že mi Reykjavík a vůbec celý Island bude chybět.

Ještě jsem nevyřkl poslední myšlenku - pokud rádi cestujete a zvažovali jste Island, jeďte sem, nepotkal jsem tu nikoho, kdo by cesty sem litoval. Až se skoro stydím sám za sebe, že jsem si dovolil cestu sem zvažovat a nevyrazil bez váhání. Zažívám tu jedno z nejkrásnějších lét, které jsem kdy zažil, dost možná i to nejkrásnější.

Island Island Island Island Island Island Island Island Island

<< Back to the previous page

Write a comment
 If you cann't see the verification code clearly.
Type the characters into the text field below(*)

This website uses cookies for ads, just like any other website. Further information